Waktu Solat

Sunday, December 4, 2011

.:: Rapuh ::.

Petang yang dingin dan tenang ni, bila aku dengar lagu Rapuh, nyanyian Opick, aku rasa seperti nak menangis. Tak tahu kenapa. Aku terasa banyak dosa yang telah aku lakukan. Banyak sangat yang perlu aku perbaiki diri ini.

Hayatilah lirik lagu ini seelok-elok dan sebaik2 nya. Berdakwah melalui lagu. Actually, aku dah dengar lagu ni lama dah. Tapi, petang ni baru terasa nak post. ~_~"


Detik waktu terus berjalan
Berhias gelap dan terang
Suka dan duka tangis dan tawa
Tergores bagai lukisan

Seribu mimpi berjuta sepi
Hadir bagai teman sejati
Di antara lelahnya jiwa
Dalam resah dan air mata
Kupersembahkan kepadaMu
Yang terindah dalam hidup

Meski ku rapuh dalam langkah
Kadang tak setia kepadaMu
Namun cinta dalam jiwa
Hanyalah padaMu

Maafkanlah bila hati
Tak sempurna mencintaiMu
Dalam dadaku harap hanya
DiriMu yang bertahta

Detik waktu terus berlalu
Semua berakhir padaMu

p/s : YA ALLAH, ampunkanlah dosa hambaMu ini. T_T

Saturday, December 3, 2011

.:: Hangin 2 ::.

Salam geng! Ni sambungan yang cerita berbulan-bulan yang lepas [Sini].

Nak dijadikan cerita la, kenapa la mereka ni sanggup ambil duit student beratus-ratus ringgit sedangkan student tu hanya ambil 2 atau 3 subject je untuk semester tersebut. Korang bayangkan lah, kalau aku ni seorang pelajar kene, boleh tak imagine, beratus-ratus lagi yang kene tu. Bapa banyak yang diorang dapat?

OK! Sekarang ni aku dah dapat pulangan baki yang sepatutnya. Tapi aku anggap tak patut jugak, sebab die bagi kat aku RM60 je. RM60!!! SAHAJA!!! Aku tak puas ati la. Sirius. Tak tau nak cakap apa lagi. Aku bersyukur dapat pulangan tu. Tapi tak pasti, apa yang dilakukan pihak bendahari tu. Haiz.

Tapi tak apa la geng. Aku cuma luahkan apa yang aku tak pasti je. Tak pasti dengan apa yang diorang lakukan dengan duit baki bebanyak tu.

Jumpa lagi. Tata~~

Thursday, December 1, 2011

.:: Kembali ::.


Eh? Gambar apa ni? Hahaha.

ASSALAMUALAIKUM SEMUA!!!
Apa khabar? Sihat tak? Lama tak dengar khabar berita kan. Maaf la dah lama tak hupdate. Nak kata sibuk tak juga la. Tapi MALAS atau RAJIN je nak menaip. Tapi kan, kalau la ada yang jenis, kita cakap, perkataan keluar, agak-agaknya akan rajin la. Hahaha.

Mesti tertanya-tanya kan, gambar apa kat atas tu? Gambar orang kawin dengan pengapit nya la. Tak kan gambar tukang bakar satay kot. Hehehe. Gila tak? Sudah sekian lama tak hupdate, keluar kan gambar orang kahwin pulak. Kalau gambar aku kawin tak pa la jugak kan. Hohoho.

Berita terbaru aku baru-baru ni. Aku baru lepas jadi pengapit kepada sepupu aku kawin. Minggu lepas di Taman JP Perdana, Johor Bahru. Minggu sebelumnya jadi pengapit juga kat rumah pengantin perempuan di Felda Jengka, Pahang. Kat bawah ni gambar masa kat Jengka.


Later story2 lagi la ea. Nak mandi, nak makan dan prepair untuk kuiz petang ni. Tata~~ SALAM!!!

***Panas hati sebab nak bukak email kat UMP ni, keluar yang ni selalu :-



Baik tak payah bagi internet kat student! Huh!!!

Saturday, September 10, 2011

.:: Hangin!!! ::.

Pagi-pagi hujung minggu dah buat aku hangin! Macam mana la tak hangin kan, Duit PTPTN baru je masuk, sepatutnya aku gembira la sebab elaun nak belajar dah masuk, tapi, lain pula jadinya.

Korang semua bayangkan la ye, elaun masuk RM3440.00, untuk 1 semester. Tapi, dipotong sebanyak RM1265. Padahal subjek yang aku ambil sem akan datang hanya 1 subjek je. Pelik kan? Tak kan la yuran kolej melampau tingginya. Gila... Gila... So, sekarang ni, plan aku semuanya tak kene. Macam-macam dalam kepala otak ni aku nak buat untuk elaun yang aku terima. Tapi, dengan elaun yang tinggal ciput tu, aku tak tau la boleh jadi ke tak. Huh!

p/s : Sambungan nya akan datang.....

Thursday, September 8, 2011

.:: Boleh Buat Macam Ni tak? ::.

1. Kalo tersepak batu: Jangan terus bangun,sebaliknyer anda baring dan terus berguling-guling hingga jauh dari perhatian ramai...lepas tu baru bgn bila takde orang nampak..

2. Kalo terjatuh beskal: cepat-cepat naik beskalanda semula dan jatuhla lagi sehingga berkali-kalisupaya orang ingat anda saje-saje buat lawak...

3. Kalo terjatuh tangga: terus bersilat seolah-olahanda dirasuk atau sedang berlawan dengan makhluk halus...

4. Kalo terjatuh dalam longkang: pungutlah sampah yang ada sambil marah-marah dengan suara yang kuat, pasti orang menyangka anda seorang yang amat prihatin terhadap kebersihan....

5. Kalo jatuh ketika nak naik bas: jeritlah kuat-kuat.."oi! apa tolak-tolak ni?" walaupun tiada orang di blakang anda....

6. Kalo terjatuh di dpn bus stop: terus buat-buat pengsan sehingga ada orang membantu anda..kalo takde..baring terus sampai malam dan takde orang lagi kat bus stop tu...haa...ni lah masa sesuai untuk bangun semula....

7. Kalo jatuh tergelincir kat lantai licin: tarik lakawan (atau sesiapa yang ada kat sebelah anda)untuk jatuh bersama-sama supaya tak lah anda sorang je yang dapat malu...ye tak?...

.:: Tak Sedar Diri! ::.

PENYERANG Singapura, Aleksandar Duric kecewa pasukannya tewas dan menyelar sikap pemain Iraq yang melengah-lengahkan masa, selepas mendahului perlawanan 2-0 pada aksi Kelayakan Piala Dunia 2014 zon Asia di Stadium Jalan Besar, kelmarin.

Kekalahan itu menyaksikan skuad bimbingan Radojko Avramovic, terperosok ke tangga tercorot Kumpulan A, sekali gus muncul sebagai pasukan tunggal yang gagal mengutip sebarang mata.

Kekalahan terbaru itu, muncul selepas The Lions tewas 1-2 pada perlawanan pertama Kumpulan A, menentang China, minggu lalu.

“Ini merupakan taktik biasa yang diamalkan pasukan dari Timur Tengah.

“Bila berjaya mendahului lawan, akan ada sahaja pemain mereka yang cedera dan tergolek di atas padang,” katanya.

Bagaimanapun, ketidakpuasan hati pemain berasal dari Bosnia itu, bagaikan terkena batang hidung sendiri kerana mereka juga mengamalkan taktik yang sama ketika bertemu Malaysia pada pusingan kedua kelayakan di Bukit Jalil, Julai lalu.

Kelmarin, anak buah Zico mempamerkan semangat juang tinggi menundukkan Singapura 2-0 menerusi jaringan Ala’a Abdulzehra pada minit ke-49 dan Younis Mahmoud lima minit sebelum wisel penamat dibunyikan.

p/s : Apa diorang tak ingat ke masa lawan Malaysia hari tu. Yang korang bergolek-golek sakan kat stadium Bukit Jalil dulu. Tak ingat ke? Sengal ubi!!!

.:: Nothing To Say ::.

Assalamualaikum semua. Apa khabar? Sihat tak? Tak da apa yang nak aku kongsikan pada post kali ini.

Macam biasa, banayak cerita yang nak cerita kan. Tapi tak reti nak susun ayat. Hahaha.

Sekarang ni tengah menghabiskan sisa-sisa cuti aku di rumah. Dah tak tahu nak buat apa lagi kan. online muka buku, twitter, tu je la. Memang dah tak da apa nak buat. Hahaha.

p/s : Nanti update lagi ye. Tata~~

Thursday, August 25, 2011

.:: Hati-Hati Selepas Melawat Orang Meninggal ::.

Walaupun kita digalakkan menziarahi jenazah...namun berhati-hatilah. Beringat sebelum kene. Ingatlah orang tersayang…please take note of this for our on good…. org tua-tua used to say…. bila balik dari melawat org meninggal, terus ke bilik air, cuci muka, rehat sebentar baru tegur anak2 dirumah.

Terbaca kisah Ura, teringat saya pada tragedi yang menimpa bayi perempuan saya, ketika itu masih berusia 7 bulan. Memang tidak bermaya, tidak tidur, tidak menangis, tidak ketawa, tidak makan dan tidak pula menyusu. Hati ibu mana yang mampu menahan bila keadaan anak begitu. Saya bersama suami sering lakukan solat hajat untuk meminta Allah lindungi dan pelihara kesihatan dan kesejahteraan kami sekeluarga.

Masa berlalu sehinggalah rumah ibu di datangi seorang lelaki yang agak berusia lewat 50an dan memperkenalkan dirinya sebagai Cik Man, seingat saya waktu itu hari raya Aidil Adha. Sesungguhnya kami sekeluarga memang tidak mengenali dan tidak pernah pula berkenalan dengan lelaki tersebut. Cik Man tu kata selepas beliau selesai solat Asar tak tahu pulak gerakan hati untuk kerumah itu (rumah ibu).

Beliau terus saja menjengah ke buaian anak saya sambil mengucap panjang. Beliau terduduk sambil memadang wajah seorang demi seorang. Beliau kata di dalam buaian itu bukannya anak saya tetapi wajah perempuan tua yang hampir kecut. Ya Allah! Waktu itu rasanya kaki saya tidak mencecah ke bumi, terasa terlerai segala sendi yang ada. Cik Man tu menawarkan diri untuk mengubat bayi saya selama tiga hari(itu pun dengan izin dari Allah…katanya) . Dia meminta saya mendapatkan air lebihan mandian jenazah (air yang masih ada di dalam getah) dengan syarat yang meninggal mestilah seorang lelaki (sebab yang menumpang pada bayi saya adalah mayat perempuan tua bukannya seorang tetapi tujuh orang, benda tu menghuni di setiap sendi bayi perempuan saya) jika saya terlewat bayi saya mungkin turut meninggal.

Sampai ketahap saya berdoa agar adalah ma khluk Allah yang meninggal pd hari itu. Hampir tiga jam saya bersama suami bertanya ke sana-sini, mencari rumah orang yang ada kematian. Dgn izin Allah saya terjumpa petang itu, alhamdulilah.

Petang itu Cik Man ke masjid dan dia hanya berpesan agar bayi saya yang sekecil itu dimandikan menghadap ke kiblat berserta sepotong doa yang diberikan. Suami saya terus memandikan bayi perempuan saya seperti yang disarankan oleh Cik Man tadi. Selepas dimandikan separuh badan bayi saya (dari pinggang kebawah) bertukar menjadi lebam.Rupa-rupanya kami tersilap kerana mana ada jenazah perempuan orang lelaki yang mandikan. Sekali lagi hati saya tidak keruan, mencari hingga ke malam.

Keesokkannya pagi-pagi lagi saya telah ke rumah mayat HSA menanti kalau-kalau ada orang yang meninggal ketika itu. Allah maha penyayang dan akhirnya saya bertemu dengan kawan lama yang kebetulan kematian datuk. Saya meminta izin dari neneknya untuk meminta sedikit air lebihan mandian untuk membuat ubat anak saya. Saya menceritakan dengan linangan air mata, tersentuh hati saya bila nama bayi perempuan saya di sebut. Bila air itu sudah diperolehi terus saja saya serahkan kepada Cik Man (tak mahu ada sebarang kesilapan lagi). Cik Man meminta saya memandikan bayi saya tu tapi saya tidak boleh kerana kedatangan haid, terpaksa ibu yang mengambil alih tempat saya. Cik Man berpesan apa jua yang berlaku pada malam itu beliau meminta kami semua bersabar dan ingatkan Allah banyak-banyak.

Pintu dan tingkap diminta dibuka seluas-luasnya. Cik Man meminta ibu tanakkan sepiring pulut kuning. Benar seperti apa yang Cik Man katakan. Malam itu adalah malam pertama saya mendengar tangisan bayi saya, tangisan yang saya rindu selama beberapa bulan yang lalu. Bayi saya meronta-ronta dan dengan sepontan terasa seperti ada imbasan angin yang keluar terus menuju ke pintu dapur rumah ibu. Dalam masa yang sama terdengar suara ibu memekik dari dapur (seperti suara orang terperanjatkan sesuatu) tutup pengukus pulut itu dipenuhi cecacing dan ulat yang berwarna hitam. Adik lelaki saya mengucap dan terus membuang ulat-ulat itu ke longkang.

Bila kesemuanya telah selesai, Cik Man memberitahu tahu kepada saya,suami dan keluarga yang ada. Ada seorang daripada ahli keluarga yang menziarah orang meninggal dalam kemalangan, kemudian balik dari ziarah terus menegur bayi saya tu. Cik Man cakap itu badi mayat. Kebetulan waktu itu bapa saudara saya pula sampai ke rumah untuk bertanyakan khabar bayi saya. Rupa-rupanya orang yang Cik Man maksudkan itu adalah bapa saudara saya, dia pun akui dan tak sangka perkara itu terjadi kpd bayi saya.

Cik Man menawarkan diri sekali lagi untuk merawat bayi saya sehingga berusia setahun. Saya pernah sekali ke rumahnya dan membawa serba sedikit keperluan dapur untuk dia dan isterinya. Gembira dan bersyukur kerana bayi saya sudah pandai bertatih.

Setelah segala kesulitan terurai saya bercadang untuk menziarah Cik Man sambil membawa sedikit sedekah dan tanda terima kasih. Saya dan mencari alamat rumah spt yang diberikan oleh Cik Man. Apabila saya sampai ke alamat itu saya lihat disitu cuma ada sebuah rumah tinggal yang papannya sudah pun berlumut. Saya bertanya dengan kedai mamak yang berhampiran, tempat saya membeli keperluan dapur waktu pertama kali saya bertandang kerumah Cik Man. Mamak tu kata rumah tu dah bertahun-tahun kosong, tuan rumah tu tak ada waris.

Saya dan suami berpandangan sesama sendiri. Barang yang telah terniat untuk Cik Man saya sedekahkan ke surau yang berhampiran.
Benar kata Ura,apa yang berlaku elok dijadikan pengajaran dan iktibar.

[UPTOMU]

Friday, August 12, 2011

.:: Subuh Tapi Masih Belum Mandi Wajib : Sah Puasanya ? ::.

SOALAN

Assalamualaikum,Ustaz.
Saya nak tanye, semalam saya melakukan onani selepas berbuka puasa dan sampai sekarang saya belum mandi wajib..
Sah ke puasa saya hari ni, Ustaz sekiranya saya tak mandi sampai buka puasa nanti @ sampai hari yang seterusnya??

JAWAPAN

Jika apa yang anda soal ni benar-benar berlaku. Hukumnya seperti berikut :-


1) Anda berdosa yang amat besar kerana anda tidak menunaikan solat Maghrib, Isyak dan Subuh, jika anda mati tatkala itu, mungkin mati dalam keadaan sangat hina dan terkutuk kerana berada dalam hadas besar serta meninggalkan solat dengan sengaja.
2) Onani juga adalah satu dosa walaupun ia bukanlah satu dosa besar, justeru jika anda tidak mandi sehingga waktu berbuka, dosa memang amat besar kerana ia bermakna anda juga tidak menunaikan solat semua waktu di siang harinya, iaitu Zohor dan Asar. Bertawbatlah.
3) Dari sudut hukum puasa pula, puasa anda adalah sah jika telah berniat untuk berpuasa sebelum menjelang azan subuh, walaupun pahala puasa amat terganggu kerana tidak menunaikan solat.


SOALAN KEDUA DAN KETIGA YANG BERKAITAN :

Assalamualaikum

Ustaz, adakah sah puasa seseorang sekiranya dia masih belum mandi wajib sehingga terbenam matahari??
Assalamualaikum,Ustaz.

Jika bersetubuh pada malamnya dan mandi wajib dipagi hari (kerana tertidur), adakah sah puasanya?

JAWAPAN

Puasa bagi orang yang terlibat dalam kedua-dua soalan di atas adalah sah sekiranya ia telah berniat untuk puasa di malam hari sebelum azan Subuh.

Kesohihan puasa orang yang belum mandi wajib ini adalah berdasarkan kepada apa yang pernah berlaku kepada Nabi s.a.w sebagaimana diriwayatkan iaitu :-

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ كان يُدْرِكُهُ الْفَجْرُ وهو جُنُبٌ من أَهْلِهِ ثُمَّ يَغْتَسِلُ وَيَصُومُ

Ertinya : "Sesungguhnya Rasulullah s.a.w dalam keadaan berjunub hasil bersama dengan isterinya semasa sampai waktu fajar (Subuh), kemudian baginda s.a.w mandi dan berpuasa pada hari tersebut " ( Riwayat Al-Bukhari, Bab As-Soim Yusbihu Junban, 2/679 ; Muslim, 2/779 )

Disebutkan juga bahawa isteri Nabi s.a.w iaitu Ummu Salamah r.a pernah ditanya adakah sah puasa orang yang tatkala masuk waktu subuh berpuasa sedangkan ia belum mandi hadas.

Ummu Salamah menjawab :-

كان رسول اللَّهِ يُصْبِحُ جُنُبًا من جِمَاعٍ لَا من حُلُمٍ ثُمَّ لَا يُفْطِرُ ولا يَقْضِي

Ertinya : Sesungguhnya Rasulullah s.a.w sendiri pernah masuk Subuh dalam keadaan ia berjunub hasil 'bersama dengan isterinya' dan bukan dari mimpi , kemudian bgainda tidak berbuka dan tidak pula mengganti puasanya (menunjukkan puasanya sah)" ( Riwayat Muslim, 2/780 ; sohih )

Dalil di atas amat jelas menunjukkan puasa adalah sah. ( al-Majmu', An-Nawawi, 6/309 ) . Demikian jugalah dengan keadaan wanita yang kering haidnya sebelum Subuh dan belum mandi wajib. Puasa adalah sah jika ia telah berniat. Kesemua ini adalah pendapat yan paling tepat dan merupakan pegangan majoriti ulama Fiqh silam dan terkini . Ini adalah kerana tidak termasuk dalam syarat sah puasa adalah anda berada dalam keadaan suci dari hadas besar. ( Bidayatul Mujtahid, Ibn Rusyd Al-Hafid, 1/215 )

Tetapi ingat, jangan hanya sibuk bertanya hukum puasa sahaja, jangan lupa wajib mandi sebelum tamat waktu Subuh kerana anda perlu solat Fardhu Subuh.

Sekian

Wednesday, August 3, 2011

.:: RAMADHAN: Batalkah Puasa Kita Jika........ ::.

Ramadhan : Batalkah Puasa Kita Jika...

Oleh : Dr. Zaharuddin Abd Rahman


Ulama terbilang dunia ketika ini, Dr Yusoff Al-Qaradhawi pernah menyebut dan meluah rasa kurang setuju beliau dengan tindakan para ulama yang terlalu meluaskan perbuatan yang membatalkan puasa. Beliau lebih setuju untuk mengecilkan skop dan ruang lingkup pembatalan puasa kepada perbuatan yang benar-benar terdapat dalil tepat dari al-Quran, al-Hadith dan disepakati ulama sahaja.

Beliau berpendapat perbincangan panjang lebar oleh ulama silam, antaranya para ulama dari mazhab Hanafi dan ulama mazhab-mazhab lain menyebut sekitar 57 bentuk perbuatan yang membatalkan puasa adalah adalah tindakan yang kurang sesuai. Malah ia juga amat digemari oleh ulama masa kini sehingga terdapat yang menghabiskan masa begitu lama untuk merangka fatwa, berijtihad dan meletakkan kaedah bagi sesuatu perbuatan. Adakalanya ia adalah isu yang tidak memerlukan perhatian begitu mendalam.

Masalah ini dilihat semakin bertambah, apabila ijtihad dalam bab ini semakin bercambah hingga menyebabkan kesukaran orang kebanyakkan (awam) menjalankan ibadah ini dengan tenang kerana perincian perbuatan yang membatalkan puasa amat cabang (furu') dan terlampau banyak. Ia menyebabkan orang awam yang terhad kemampuan, masa dan rujukan sering berada dalam kebimbangan dengan isu batal dan tidak batal puasa ini. Lebih dikesali adalah perbincangan tentang ini juga ada meninggalkan perbincangan yang lebih besar berkenaan Ramadhan. (Taysir al-Fiqh - Fiqh As-Siyam, hlm 86-87)

Sebagai contoh, antara isu terbesar yang patut diberikan fokus mendalam di waktu Ramadhan adalah :-

1) Raih Taqwa & Mendapatkan Keampunan : Sangat jelas arahan Allah dan RasulNya menegaskan keperluan kita berusaha meraih taqwa dan keampunan di dalam bulan ini. Perbincangan berkenaan kaedah, cara dan cabaran yang boleh menghalang kita mencapai target ini perlu diberikan perhatian lebih.

2) Bulan Ingatan Fungsi Al-Quran : Firman Allah yang menyebut bahawa Al-Quran diturunkan di bulan Ramadhan ini sebagai petunjuk, dan bukti kebenaran petunjuk dan pembeza di antara haq dan yang batil. Justeru perbincangan berkenaan kemestian umat Islam kembali kepada Al-Quran sebagai satu-satunya formula untuk berjaya sebagai golongan bertaqwa dan selamat dunia akhirat perlu diperhebat.

3) Amaran Terhadap Pengikis Pahala Ramadhan Yang 'Confirmed' : Sabda-sabda Nabi berkenaan tindakan yang boleh menghapuskan pahala puasa Ramadhan seperti bercakap kotor, nista, carut dan perbuatan jahat dan keji di waktu bulan ini. Ia perlu dipertekankan kerana ia adalah perkara yang disepakati bakal merosakkan pahala puasa seseorang walaupun ia tidak sampai membatalkan zahir puasanya.

4) Kaedah Penambah Pahala & Redha Allah di Bulan Ramadhan Yang 'Confirmed': Sabda-sabda Nabi yang mengandungi janji-janji dan tawaran Allah di bulan ini juga perlu diperluas kepada orang ramai agar semakin ramai yang berpotensi ke Syurga Allah sekaligus melemahkan fungsi Syaitan dan nafsu amarah yang sentiasa ingin mengajak kepada kemaksiatan.

Adapun isu perkara yang membatalkan puasa, sewajarnya ditumpukan kepada hukum yang disepakati sahaja. Justeru, larangan yang disepakati tatkala puasa adalah menahan nafsu syahwat, menanggung lapar dan dahaga serta menahan diri dari bersetubuh dengan isteri di siang hari dengan niat ikhlas ibadat kerana Allah. Inilah yang dijelaskan dari al-Quran dan as-sunnah, demikian juga menjauhi kata-kata nista, bohong, mengumpat, cercaan dan lain-lain dosa anggota demi kerana Allah. Ia disebut di dalam ayat al-Baqarah : 187 dan disokong oleh hadith-hadith yang banyak.

Merokok, keluar darah haid atau nifas dan hilang aqal adalah dipersetujui secara sepakat ulama membatalkan puasa.

Adapun yang tidak disepakati, boleh dibincangkan cuma jangan sampai ia mengambil perhatian utama kita apabila berada di dalam Ramdhan. Sebagai panduan, berikut disertakan beberapa hukum secara ringkas berkaitan puasa yang kerap ditanya oleh orang ramai :-

1) Darah keluar dari tubuh ; samada untuk berbekam, ambil darah pesakit, menderma darah, tercedera, darah dari hidung, tangan dan lain-lain.

Hukumnya : Tidak batal puasa kerana yang membatalkan adalah yang masuk ke tubuh melalui saluran terbuka hingga ke perut dan bukannya ‘yang keluar' dari tubuh. (As-Siyam Muhdathatuhu wa hawadithuhu, Dr Muhd ‘Uqlah, hlm 215). Manakala pandangan pembatalan puasa dengan berbekam yang berdalil hadith riwayat Abu Daud dan Ibn Majah dengan sanad sohih menurut Imam An-Nawawi, ia telah dipinda (nasakh) dengan hadith dari Ibn Abbas yang menyebut Nabi SAW berbekam dalam keadaan baginda berpuasa. (Riwayat Al-Bukari, 3/43) kerana hadith dari Ibn Abbas ini berlaku tatkala Haji Wida' dan terkemudian dari hadith yang menyebut batal kerana bekam. (Tasysir al-Fiqh, Qaradawi, hlm 90). Malah ini juga padangan majority mazhab kecuali Hanbali. ( Bidayatul Mujtahid, 1/247)

2) Memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka dan dikeluarkan kembali tanpa sampai ke perut dan yang seumpamanya di bahagian kepala.

Ia seperti memasukkan alat tertentu ke dalam kemaluan wanita atau dubur ketika proses perubatan yang berkaitan, demikian juga memasukkan jari ke dalam hidung, telinga, mulut dan dubur.

Hukumnya : Tidak membatalkan puasa kecuali jika alatan itu dibiar tinggal di dalam kemaluan tadi, kerana illah @ faktor penyebab batal puasa adalah masuknya sesuatu berfizikal ke perut. Terkecuali juga, wanita atau lelaki yang memasukkan jarinya ke dubur atau kemaluannya dengan tujuan nafsu, maka ia membatalkan puasa, tetapi jika tujuan istinja' atau membasuhnya maka hukum yang lebih kuat menurut para ulama adalah tidak batal. (As-Siyam, Dr Md ‘Uqlah, hlm 211). Ini juga dipersetujui oleh Syeikh Atiyyah Saqar yang mengatakan masuk sesuatu ke telinga dan hidung yang tidak sampai ke perut atau bahagian otak adalah tidak membatalkan puasa. (Min Ahsanil Kalam fil Fatawa). Tidak dinafikan terdapat fatwa yang mengatakan batal, justeru, nasihat saya adalah lebih baik menjauhinya kiranya tiada tujuan yang agak mendesak. Kerana menjauhi yang khilaf (perbezaan pendapat) itu lebih baik.

3) Pil elak haid untuk puasa penuh :

Hukumnya : Harus dengan syarat tidak membawa mudarat kepada pusingan haidnya, dan memerlukan nasihat doktor Islam yang berwibawa. Namun yang terbaik adalah tidak menyekat haid, dan tidak menganggu kitaran fitrah yang telah ditentukan oleh Allah swt. selain itu wanita sedang haid juga masih boleh melaksanakan pelbagai jenis ibadah.

4) Penyembur gas untuk pesakit lelah :

Hukumnya : Baru-baru ini pada bulan Julai 2007, Persidangan Majlis Fiqh Antarabangsa di Putrajaya ada membincangkan isu ini. Isu ini amat kerap dibincangkan oleh para ulama seantero dunia dan mereka berbeza pandangan apabila sebahagian menyatakannya batal dan sebahagian lain menolak.

Menurut kajian terperinci bantuan para doktor, mendapati gas semburan itu punyai jisim-jisim putih yang jelas kelihatan jika di sembur di atas kertas. Selain itu, hampir 90 % darinya akan terus masuk ke tekak dan melekat di esophagus dan terus ke perut. Ini bermakna ianya jisim-jisim gas itu masuk ke perut setiap kali semburan. Justeru sudah pasti ia membatalkan puasa. Demikian pandangan awal dari Majlis Fiqh Antarabangsa yang bersidang Julai 2007 baru-baru ini, tetapi kemudiannya mereka menarik balik keputusan mereka untuk dibincangkan lebih terperinci dalam persidangan akan datang.

Bagaimanapun para ulama masih perlu bergantung kepada makumat jelas dari para doktor bagi memberikan fatwa tepat. Sebahagian ulama seperti Syeikh At-Tantawi, Syeikh Dr Muhd ‘Uqlah, menyebut hukumnya tidak batal kerana gas itu hanya terhenti di paru-paru dan tidak masuk ke perut. Manakala, ubat lelah jenis hidu melalui hidung adalah membatalkan puasa kerana ia akan masuk ke bahagian kepala. (As-Siyam, Dr Md Uqlah, hlm 226)

Namun jelas para ulama berhati-hati dalam memberikan keputusan dalam hal ini kerana menyedari walaupun serbuk-serbuk dari inhaler tersebut boleh memasuki ruang perut, namun ia adalah satu keperluan mendesak buat pesakit athma dan tidak pula dilaksanakan secara saja-saja, bukan pula kerana nafsu lapar.

5) Suntikan ke dalam tubuh melalui tangan, kaki selain rongga terbuka yang asal:

Hukumnya : Terdapat dua jenis : samada untuk berubat atau untuk menguatkan. Jika ia digunakan untuk mengurangkan demam, bius, 'pain killer' dan apa jua tujuan asas perubatan, ia disepakati tidak membatalkan puasa (Al-Qaradawi, hlm 100 ; ‘Uqlah , hlm 226). Demikian juga hukumnya suntikan kalsium dan sebagainya untuk kekuatan badan demi perubatan.

Berkenaan suntikan makanan, air seperti glukos dan sepertinya untuk tujuan perubatan; para ulama sekali lagi berbeza pandangan : Pandangan majoriti adalah : Tidak membatalkan puasa kerana ia tidak masuk ke dalam tubuh melalui rongga terbuka dan ia tidak mengenyangkan serta tidak bercanggah dengan hikmah puasa. Ia adalah fatwa oleh Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi, Syeikh Md Bakhit, Syeikh Abd Rahman Taj, Syeikh Ahmad As-Syurbashi, Keputusan Lajnah Fatwa Azhar tahun 1948 (Taysir Al-Fiqh As-Siyam, hlm 100; Fatawa Syar'iyyah, hlm 268 ; Yasalunaka, 5/53 dll ).

Bagaimanapun, suntikan jenis makanan ini membatalkan puasa terutama jika dilakukan secara sengaja untuk melarikan diri dari ujian keletihan lapar dahaga puasa.

6) Berkumur-kumur dan air masuk ke rongga hidung semasa wudhu.

Hukumnya : Tidak membatalkan puasa, cuma jika berlebihan berkumur ulama Syafie mengatakannya terbatal. Justeru, jauhilah berlebihan di ketika puasa adalah lebih baik.

Ia berdasarkan hadith : "Sempurnakan wudhu , basuhlah celah-celah jari jemarimu, dan lebih-lebihkan menyedut air ke hidungmu kecuali tatkala kamu berpuasa ( Riwayat Abu Daud , no 142 ; At-Tirmidzi, 788 ; Al-Hakim, Sohih menurut Ibn Khuzaymah, Ibn Hibban & Al-Hakim dan dipersetujui oleh Az-Zahabi ; albani ; Sohih).

7) Melakukan Maksiat seperti tidak solat

Hukumnya : Tidak batal puasa menurut majoriti mazhab dan ulama. Akan tetapi dosa maksiat itu akan ditanggung berasingan mengikut jenis maksiat, malah mungkin bertambah besar dosanya kerana mencarik kehormatan Ramadhan. Pahala puasanya pula akan terhapus.Selain itu, ia juga mencarikkan keseluruhan tujuan berpuasa iaitu bagi melahirkan insan taqwa, beroleh keampunan dan jauh dari maksiat. (Qaradawi, hlm 104) Nabi bersabda : "Barangsiapa sempat bertemu Ramadhan dan tidak diampun dosanya, maka semakin jauh ia dengan Allah" (Riwayat Ibn Hibban)

8) Mencium lelaki dan wanita semasa berpuasa

Hukumnya : Mencium isteri atau suami tatkala berpuasa, tidak batal menurut majoriti ulama.

Ia berdasarkan beberapa dalil antaranya :-

كان رسول اللَّهِ يُقَبِّلُ وهو صَائِمٌ وَيُبَاشِرُ وهو صَائِمٌ وَلَكِنَّهُ كان أَمْلَكَ لِإِرْبِهِ

Ertinya : "Nabi S.a.w mencium dan bermesra (dengan isterinya) dalam keadaan ia berpuasa, tetapi baginda adalah seorang yang menguasai diri dan nafsunya" (Riwayat Abu Daud, 2/311 ; Syuaib arnaout : Sohih)

Dan satu lagi adalah : -

فجاء شاب فقال أقبل يا رسول الله وأنا صائم قال لا قال فجاء شيخ فقال أقبل وأنا صائم قال نعم قال فنظر بعضنا إلى بعض فقال النبي قد علمت لم نظر بعضكم إلى بعض إن الشيخ يملك نفسه رواه أحمد والطبراني في الكبير وفيه ابن لهيعة وحديثه حسن وفيه كلام

Ertinya : Kami bersama Nabi tiba-tiba didatangi oleh seorang pemuda dan bertanya : Aku berpuasa dan aku mencium isteriku, jawab nabi : Jangan ; tiba-tiba dating seorang tua dan bertanya soalan yang sama : Jawab nabi : Ye ( tiada masalah) ; kami kami saling berpandangan antara satu sama lain, maka nabi berkata :-

"aku tahu apa mengapa kamu saling berpandangan antara satu sama lain, sesungguhnya orang tua mampu mengawal dirinya (nafsu)" (Riwayat Ahmad dan At-Tabrani, sanad terdapat Ibn Lahi'ah yang diperkatakan tentangnya, menyebabkan hadis dianggap dhoif)

Al-Qaradawi pula menambah "berapa ramai orang tua zaman sekarang yang turut tidak mampu mengawal nafsunya " (Fiqh As-Siyam, hlm 106 )

Kesimpulannya, ia tidak membatalkan puasa dan ciuman sebegini tidak harus jika ia boleh membawa mudarat seperti menaikkan nafsu dan boleh membawa kepada persetubuhan di siang hari Ramadhan.

9) Wanita tamat haid

Wanita tamat haid pada waktu malam dan sempat niat pada waktu malamnya sebelum naik fajar subuh. Ia dikira sah walaupun belum mandi hadas. Jika ia tidak sempat berniat sebelum fajar subuh, seperti belum makan dan minum apa-apa pada pagi itu, kemudian pada jam 8 pagi haidnya kering, ia tidak dikira boleh berpuasa pada hari itu kerana tiada niat bagi puasa wajib boleh dibuat selepas terbit fajar.

Demikian juga ditegaskan oleh majoriti ulama (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4/201)

Dalilnya adalah :-

من لم يُجْمِعْ الصِّيَامَ قبل الْفَجْرِ فلا صِيَامَ له

Ertinya : "Barangsiapa yang tidak berniat untuk puasa sebelum fajar, tiada puasa (wajib) baginya" ( Riwayat Abu Daud, 3/108 ; Albani : Sohih )

10) Keluar air mazi

Air mazi adalah air yang keluar dari kemaluan lelaki atau perempuan kerana naik syahwat. Banyak persoalan berkenaan keluarnya air mazi semasa berpuasa, samada ia membatalkan puasa atau tidak.?

Zahir dalam mazhab Hanbali menyatakan, ia membatalkan puasa.

Bagaimanapun mazhab Hanafi, Syafie, Awzai'e, Hasan albasri, As-Sya'bi dan Imam Ahmad dalam satu pendapatnya berfatwa keluarnya air mazi tidak membatalkan puasa. Saya lebih cenderung dengan pendapat ini.

11) Keluar air mani tanpa setubuh

Mencium dan menyentuh melalui onani sehingga keluarnya mani dengan syahwat adalah membatalkan puasa dan wajib qadha, ia adalah disepakati oleh seluruh ulama.

Adapun keluarnya air mani hanya kerana berfikir lucah dan melihat dengan syahwat, ia tidaklah batal menurut sebahagian ulama termasuk mazhab Syafie, Hanafi. (Al-Mughni, 4/159)

Manakala mazhab Hanbali dan Maliki mengatakannya batal.

Walau bagaimanapun, saya lebih cenderung dengan pendapat yang mengatakannya batal kerana ia benar-benar bercanggah dengan tujuan dan maqasid puasa dalam Islam. Selain itu, ia juga adalah sama dengannya keluar mani kerana sentuhan.

Keluar air mani kerana bermimpi di siang hari Ramadhan atau kerana sakit tertentu. Sepakat ulama menyatakan ia tidak membatalkan puasa.

12) Menelan air liur dan kahak

Hukum : Ia tidak membatalkan puasa disebabkan terlalu sukarnya untukmenjaga hal seperti ini. (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4/159). Manakala Kahak yang selagi ia belum sampai ke anggota mulut (sebelah hadapan lidah), iaitu masih berada pada had tekak maka tidak membatalkan puasa jika ditelan. Kerana ia masih tidak keluar daripada anggota zahir. Kahak yang sudah sampai pada mulut, inilah yang menjadi khilaf adakah membatalkan puasa atau tidak. Ada pendapat yang mengatakan batal dan ada pendapat yang mengatakan tidak batal. Sebahagian ulama berpendapat HARAM menelannya dengan sengaja kerana ia adalah kotoran. Jadi, kesimpulan yang terpilih adalah kahak yang sampai ke mulut haram ditelan dan kebanyakan ulama menyatakan ia membatalkan puasa. Manakala yang berada di bahagian pangkal lidah dan tekak, jika ditelan tidak membatalkan puasa.

13 ) Mandi

Tiada masalah untuk orang berpuasa mandi, ia tidak membatalkan puasa. Dalilnya adalah hadis yang menunjukkan Nabi s.a.w mengizinkan orang yang junub mandi selepas waktu subuh, namun mandi junub adalah wajib, bagaimana pula mandi sunat atau harian yang biasa?. Jawapnya ia tidak membatalkan puasa malah sahabat besar seperti Ibn Abbas juga pernah disebutkan mandi ketika berpuasa. Anas bin Malik pula adakalanya merendam kepalanya di dalam batu dipenuhi air (seperti telaga) akibat bersangatan panas. (Rujuk Fath Al-bari). Cuma puasa hanya boleh batal apabila seseorang mandi sambil mencuri minum sebagaimana yang mungkin dilakukan oleh para remaja dan lainnya, maka ia batal kerana minum dan bukan mandi itu sendiri.

14) Berniat berbuka atau membatalkan puasa sebelum waktu.

Tindakan sebegini adalah membatalkan puasa menurut mazhab Syafie, Hanbali dan Hanafi. Cuma jika dengan segera seseorang itu kembali berniat dan membetulkan niatnya tadi, puasa tidak terbatal.

Justeru, seluruh individu berpuasa wajib menjaga niatnya agar tidak terpesong untuk membatalkannya. Imam Ibn Qudamah menolak pandangan yang mengatakan tidak batal kerana ibadah itu adalah berdasarkan niat seperti solat juga yang akan terbatal jika berniat membatalkannya. (Al-Mughni, 4/175)

[Zaharuddin Abd Rahman]

.:: Puasa Tapi Tidak Solat ::.

Bismillahirrahmanirrahim...INFO RAMADAN (3)

Apakah diterima puasa orang yang sengaja meninggalkan solat?

Orang yang meninggalkan solat jika ia meninggalkannya kerana mengingkari atau menolak kewajipan tersebut, ia murtad dari agama dengan sepakat (ijmak) para ulamak. Orang yang murtad tidak sah ibadahnya termasuk puasa. Adapun jika ia meninggalkan solat kerana malas atau segan (yakni ia masih mengakui kewajipan solat, cuma ia malas melakukannya), para ulamak berbeza pandangan tentang hukumnya.

Berdasarkan pandangan jumhur ulamak (majority Ulama’) ; puasa orang itu sah jika ia memenuhi rukun-rukun puasa yang ditetapkan dan tidak melakukan sebarang perkara yang membatalkan puasa. Maksud sah ialah ; dia tidak dituntut lagi mengqadha/mengganti puasanya.

Namun persoalan berbangkit ; adakah puasanya itu akan diterima oleh Allah sedangkan ia telah mengabaikan ibadah yang cukup besar dalam Islam iaitu solat? Tidak semua ibadah yang sah diterima oleh Allah. Contohnya, seseorang yang mengerjakan solat dengan riak, solatnya sah (dari sudut fiqh) apabila cukup syarat-syarat dan rukun-rukunnya, namun solatnya ditolak oleh Allah kerana riak tersebut. Syeikh ‘Atiyah Saqar menulis dalam fatwanya; “Sesiapa berpuasa tanpa mengerjakan solat, puasanya adalah sah dan tidak wajib ia mengulanginya. Akan tetapi dari segi penerimaan (Allah) terhadapnya, maka hadis Nabi s.a.w. menunjukkan ia tidak diterima…”. Hadis yang dimaksudkan oleh Syeikh ‘Atiyah itu ialah sabda Nabi s.a.w. (bermaksud);

“Sesiapa yang tidak meninggalkan kata-kata dusta dan melakukan pendustaan, maka bagi Allah tidak ada keperluan dalam ia meninggalkan makan dan minumnya (yakni Allah tidak berhajat kepada puasanya)” [Riwayat Imam Bukhari, Abu Daud, at-Tirmizi dan lain-lain dari Abu Hurairah r.a.]

Jika dengan kerana akhlak mazmumah (dusta dan sebagainya) telah pun menyebabkan puasa ditolak oleh Allah, lebih-lebih lagilah dengan meninggalkan solat fardhu yang dosanya amatlah besar, berkali-kali ganda lebih besar dari dosa kerana akhlak mazmumah itu.

Hadis yang berikut juga menggambarkan bagaimana amalan-amalan seorang hamba di hari akhirat ditolak apabila rosak ibadah solatnya. Sabda Rasulullah s.a.w. ;

أول ما يحاسب به العبد يوم القيامة الصلاة ، فإن صلحت صلح له سائر عمله ، وإن فسدت فسد سائر عمله
Mafhumnya : Amalan yang mula-mula akan dihisab bagi seseorang hamba di hari kiamat ialah solatnya. Jika solatnya baik, maka baiklah segala amalan yang lain. Dan jika solatnya itu rosak, binasalah segala amalannya yang lain [Hadis Riwayat At-Tabrani dari Abdullah bin Qurth al-Azdi, dinukilkan oleh sayyid Sabiq dalam Fiqh sunnah, 1/157, dinilai sahih oleh al-Albani dalam silsilah sahihah, 1358, juga oleh alHafidz alMundziri dalam Targhiib dan alHafidz alNawawi dalam alMajmu']

p/s : Peringatan untuk bersama. InsyaAllah.

Tuesday, August 2, 2011

.:: Hamba Yang Berterima Kasih ::.

Salam Ramadhan...INFO RAMADAN (2)

Firman Allah s.w.t. (mafhumnya) :

(beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, Maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), Maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur. [Surah Al-Baqarah : ayat 185]

Pengajaran :

1- Ibadah puasa Ramadan disyariatkan antara lainnya sebagai satu dari cara untuk manusia bersyukur kepada Allah s.w.t.

2- Syukur bermaksud manusia berterima kasih kepada Allah s.w.t. di atas segala nikmat yang telah dianugerahkanNya ke atas manusia.

3- Jika hendak dihitung nikmat Allah ke atas kita, nescaya kita tidak akan mampu menghitungnya lantaran terlalu banyak nikmat tersebut.

4- Cukuplah dengan menyebut satu sahaja nikmat yang terbesar iaitu nikmat hidup itu sendiri. Dengan nikmat hidup, manusia dapat merasai seluruh nikmat-nikmat yang lain seperti makan minum, berpasangan, berkeluarga, bersenang-lenang, berhibur, berkerjaya dan lain-lainnya.

5- Persoalannya, nikmat dikecapi setiap detik dan ketika.. berterima kasihkah kita kepada Pemberinya?

p/s : Semoga puasa dan Ramadan menyedarkan kita betapa kasih Allah yang tiada taranya. Tidak pernah henti memberi nikmat, sedang kita jarang sangat mengingatiNya walau sekadar untuk berterima kasih di atas nikmat.

Monday, August 1, 2011

.:: Puasa Menahan Diri ::.

Assalamualaikum... INFO RAMADHAN (1)

Abu Hurairah r.a. melaporkan : Telah bersabda Rasulullah SAW :Jika salah seorang kamu sedang berpuasa, maka jangan berkata-kata keji, dan jangan hingar-bingar (kecoh marah). Dan jika ada seseorang yang memaki atau mengajak berkelahi, maka hendaklah ia berkata ; sesungguhnya saya berpuasa. [Hadis yang disepakati oleh Imam Bukhari dan Muslim]

Dan lapor Abu Hurairah r.a. juga : Telah bersabda Nabi s.a.w. : Barangsiapa yang yang tidak meninggalkan kata-kata dusta (jahat) dan perbuatan dusta, maka Allah tidak berhajat darinya meninggalkan makan dan minumnya [Hadis Riwayat Imam Bukhari]

PENGAJARAN

Puasa bukan semata-mata menahan diri dari lapar dan dahaga, tetapi melaksanakan segala suruhan Allah dan meninggalkan segala tegahan dan laranganNYA. Jika tidak, puasa hanyalah sia-sia.

p/s : Mudah-mudahan puasa kali ini memberi seribu erti...

Sunday, July 31, 2011

.:: Tips Kurangkan Lapar & Dahaga ::.

Kalau nak kurangkan lapar dan dahaga di mana kita bekerja seperti biasa amalkan tips berikut, insyaAllah kurang lapar dan dahaga.

Mesti sahur.
Ketika nak makan nasi, bacalah selayaknya sebagai seorang Islam. Gumpalkan nasi sebanyak 3 ketul. Baca Surah Al Ikhlas 1 kali dan makan nasi segumpal. Baca lagi, makan lagi. Jadi 3 kali lah kita baca surah Al Ikhlas.

Dah habis 3 gumpal tu makanlah seperti biasa. Selepas makan sahur, makan buah kurma 7 biji. Sebelum makan, Bacakan selawat 1 dan makan buah kurma, baca lagi makan kurma lagiii. Sampailah 7 kali. Amalan ini adalah baik untuk orang-orang yg bekerja di tengah panas, seperti buruh kasar dan sebagainya.

SEBENARNYA : Surah Al-Ikhlas itu adalah ayat yg dapat menguatkan segala sendi dan tulang dalam badan kita dengan izin Allah swt. Buah kurma itu, 7 biji kalau kita makan dlm sehari, iblis tak kan dekat dengan kita. Dan ianya adalah amalan Rasulullah, selain dari memberikan tenaga.

Cuba lah dengan izin Allah swt. Wallahualam.

"Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak"

.:: Putus!!! ::.


KUALA LUMPUR- Biarpun Malaysia gagal meneruskan kemaraan pada kempen bola sepak kelayakan Piala Dunia, ketangkasan penjaga gol negara, Khairul Fahmi Che Mat ketika mengikat Singapura 1-1 di Stadium Nasional Bukit Jalil, Khamis lalu, diakui ramai.

Namun di sebalik kecemerlangannya di gawang gol, Khairul Fahmi atau lebih dikenali sebagai Apek rupa-rupanya memendam rasa berikutan badai yang melanda pertunangannya dengan Aimie Harmelia Mohd Hashumi atau Elia, 22.

Selepas pelbagai isu mengaitkan orang ketiga dalam hubungan Apek dengan tunangnya hangat diperkatakan menerusi pelbagai laman web dan blog tempatan, dia tidak lagi mampu berdiam diri.

Jiwanya bergelora berikutan pelbagai fitnah dan tohmahan dilemparkan kepadanya, Elia dan beberapa individu lain. Kelmarin, Apek tampil memberi penjelasan mengenai kemelut yang melanda dirinya.



Menerusi Metro Ahad (MA), Apek menyatakan dia kini nekad memutuskan pertunangannya dengan Elia. Ikuti luahan hati Apek dalam temubual eksklusif bersama wartawan MA, FIRDAUS SAHAT.


“SEBENARNYA, saya tampil membuat kenyataan kepada MA kerana tidak mahu perkara membabitkan saya dan Elia berpanjangan. Selepas berfikir panjang dan berbincang bersama keluarga, saya perlu memberitahu peminat mengenai perkara sebenar.

Saya tahu cerita mengenai saya bersama wanita lain tersebar luas dalam pelbagai laman web dan blog. Begitupun, saya ingin menjelaskan semua itu tidak benar. Saya bukan kaki perempuan atau ‘playboy’. Semua itu adalah tuduhan yang tidak berasas.

Kerana isu berkenaan, hubungan saya dengan Elia (tunang) semakin renggang. Malah, sejak ia menjadi lebih teruk, Elia memberitahu saya dia mendengar cerita kononnya saya berjumpa seorang wanita lain di luar dan berpimpin tangan.

Selain itu, beberapa gambar wanita lain turut tersebar di Internet dan ia dikaitkan dengan saya. Dalam banyak-banyak gambar, hanya beberapa yang saya kenal. Antaranya ialah Dahlia.

Namun, Dahlia bukan kekasih saya seperti didakwa ramai pihak. Dia sekadar kawan dan kami juga tinggal sekampung (di Kelantan). Malah, saya juga rapat dengan keluarganya.

Hubungan saya dengan Dahlia tidak lebih sebagai seorang abang dengan adik, lebih-lebih lagi dia masih berusia belasan tahun.

Selain itu, ada yang mengatakan wanita yang berdua-duaan dengan saya dalam gambar adalah Dahlia. Sebenarnya, gambar itu diambil ketika sesi temubual saya bersama wartawan dan wanita yang bergambar dengan saya adalah rakan kepada seorang daripada wartawan. Jadi, tidak timbul isu saya bergambar mesra dengan Dahlia atau wanita lain.

Saya juga dikatakan membeli sebuah kereta dan menghadiahkannya kepada Dahlia. Hakikatnya, tuduhan itu tidak berasas. Kereta dimaksudkan itu milik kakak saya. Malah, kereta itu juga atas nama kakak saya. Jadi, macam mana cerita ini boleh timbul?

Kerana pelbagai tuduhan berkenaan, Dahlia dan keluarganya pula menjadi mangsa dan menerima pelbagai tohmahan serta kata-kata kesat daripada pelbagai pihak. Kerana tidak tahan dengan masalah itu, mereka meminta saya menjelaskan segala-galanya, lebih-lebih lagi mereka tidak ada kena mengena dalam isu ini.

Selain itu, timbul isu kononnya saya tidak hormat orang tua, memarahi dan menengking ibu Elia. Saya tidak menafikan ada bercakap dengan mak cik (ibu Elia) tetapi tidaklah sampai menengking atau meninggi suara. Pada saya, semua itu lebih kepada perbincangan bagi menyelesaikan masalah antara saya dan Elia.

Mungkin, kenyataan dikeluarkan Elia di laman Facebook miliknya tempoh hari mengatakan saya memarahi ibunya disebabkan perasaan marah kerana pelbagai isu ini.

Terus terang, saya masih menyayanginya. Malah, perkenalan yang dibina selama dua tahun membawa kami melalui pelbagai perkara bersama. Cuma, bila keadaan menjadi bertambah keruh dan berpanjangan, saya perlu membuat keputusan muktamad.

Kini, selepas berfikir panjang dan berbincang dengan keluarga, saya mengambil keputusan yang saya rasakan sesuai bagi menjaga hati semua pihak iaitu memutuskan tali pertunangan kami.

Saya yakin, ini keputusan tepat dan saya juga sudah berbincang dengan Elia. Namun, dia tidak pasti mahu menerimanya atau tidak. Bagaimanapun, saya pasti ini keputusan terbaik untuk membersihkan nama semua pihak terbabit.

Keputusan yang saya ambil bukan kerana mahu mengambil jalan mudah. Saya sudah fikir masak-masak dan ia untuk kebaikan bersama. Tidak lama lagi, perkara ini akan diselesaikan oleh keluarga saya apabila mereka berjumpa keluarga Elia.

Saya ingin tegaskan, keputusan ini tiada kaitan dengan orang ketiga. Saya tahu pasti akan ada cerita tidak enak apabila kenyataan ini dibaca oleh masyarakat. Suka atau tidak, saya perlu berdepan semua kritikan demi membela semua orang yang saya sayangi.

Lagipun, masalah antara kami sudah lama berpanjangan. Cuma ia tidak diperbesarkan, lebih-lebih lagi ia cuma membabitkan kami berdua. Namun bila ia merebak dan melampaui batas, saya perlu segera menyelesaikannya.

Ramai juga mengatakan saya semakin lupa diri dengan kejayaan yang saya miliki. Sebenarnya, saya belum berjaya lagi. Perjalanan karier sebagai pemain bola sepak masih jauh. Lagipun, saya masih muda. Banyak perkara perlu saya pelajari sebelum saya bersedia menempuh alam perkahwinan.

Untuk setahun dua ini, saya bertekad mahu fokus sepenuhnya kepada bola sepak. Saya tidak mahu sebarang kontroversi merencatkan perjalanan kerjaya saya dan ia antara sebab kenapa saya buat keputusan berkenaan.”

INFO

NAMA: Khairul Fahmi Che Mat
ASAL: Kelantan
UMUR: 22 tahun
PENCAPAIAN: Anugerah Penjaga Gol Terbaik Bola Sepak Kebangsaan 100Plus-FAM, 2010 dan Anugerah Pemain Muda Terbaik Bola Sepak Kebangsaan 100Plus-FAM, 2010

# Memulakan kerjaya sebagai pemain bola sepak apabila menyertai skuad Kelantan untuk pasukan Piala Presiden (bawah 21 tahun) sebagai penjaga gol pada 2006

# Selama lima tahun menjadi penjaga gol pasukan Piala Presiden, Khairul Fahmi akhirnya menyertai skuad Kelantan untuk pasukan Liga Super

# Pada 2010, Khairul Fahmi dipilih Datuk K Rajagopal untuk mewakili pasukan negara yang menjuarai Piala AFF Suzuki

# Ketika kariernya mendaki puncak, Khairul Fahmi membuat keputusan untuk bertunang dengan gadis pilihan hatinya, Elia pada 17 Mei lalu.

# Tidak lama selepas itu, percintaan mereka dilanda badai apabila pelbagai kontroversi panas dikaitkan dengan pasangan ini

# Kelmarin (29 Julai 2011), Khairul Fahmi membuat keputusan memutuskan pertunangannya (Harian Metro)

[HARIAN METRO & MYNEWSHUB]

.:: Hari Berjalan ::.

Puas hari ini aku berjalan.

Mencari ketenangan pada diri.

Pagi-pagi aku dah bangun.

Tetapi rasa kebosanan yang teramat-amat sangat.

Aku mengambil keputusan untuk berjalan-jalan ke KUANTAN.

Itu sahaja nak beritahu pada semua! >.<

.:: Update Dengan Kelajuan Maksima ::.

Haip!!! Baru kejap tadi update untuk wish pada semua umat muslimin dan muslimat tentang RAMADHAN yang bakal menjelma. Hihihihi

Ini bukan apa. Nak bagi tahu tentang blogger terkenal di UMP ni, APIK!!!

Dia datang dari KL semata-mata nak ambil barang kepunyaan peribadi. Kasi semua tengok la dia tidur kepenatan.

Sian kat dia. Dah la terlepas perhentian Universiti (depan UMP). Terlajak terus ke bandar Kuantan. Sian...Sian...



.:: Betul-betul penat tu. ::.


p/s : Pagi-pagi esok da kene hantar dia ke terminal Kuantan. Dia buat hal lagi! Beli tiket tak naik kat Hentian Universiti (depan UMP)!!!

.:: Bergaban Sudah!!! ::.

Salam buat semua!!! InsyaAllah, maghrib nanti kita semua akan melangkah ke bulan yang sekian lama kita tunggu, bulan RAMADHAN!!!


Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak kepada semua muslimin dan muslimat.

Semoga ramadhan kali ini memberi seribu keberkatan, seribu pengertian, seribu makna buat kita semua.

Semoga kita berkongsi kebaikannya. InsyaAllah.

Terima Kasih atas lawatan anda semua ^__^

Teruskan menyokong blog ni.

Datang lagi ye!


p/s : Sekali lagi blog ini dibiarkan keterlaluan bergaban bersawang dan ber macam-macam ber. Hahahaha.

Monday, July 11, 2011

.:: Re-Test ::.

Tak dapat hupdate lagi.

Fokus untuk retest (special exam).

Tak pasti boleh buat ke tak.

Harap-harap boleh buat.

Soalan tak tahu macam mana.

Tak ada hint.

Doakan semoga dapat jawab ye.


p/s : Macam mana la soalan special exam ni ye. Ada siapa-siapa tahu tak? Huhuhu.

Thursday, July 7, 2011

.:: Futsal + Peluh ::.

Salam semua.

Baru saje lepas main futsal.

Untuk keluarkan peluh.

Maybe penyakit yang datang ini disebabkan sudah sekian lama tidak bersenam.

Itu lah caranya untuk aku hilangkan rasa sakit-sakit dan lemah-lemah dalam diri ini.

Kene selalu bersenam ye semua!!!

.:: ehsan dari google ::.


Lain kali update lagi ye.

InsyaAllah.


p/s : Puas hati dapat main futsal walaupun masih belum pulih sepenuhnya.

Tuesday, July 5, 2011

.:: Penuh Ubat ::.

Salam semua.

Entry kali ini memang pendek, ringkas dan seringkas-ringkasnya.

Tak dapat nak buat entry yang panjang lebar.

Siang tadi pergi Pusat Kesihatan Pelajar (PKP) di UMP ni.

Ambil ubat-ubatan.

Tak larat dengan batuk dan selsema yang semakin menjadi-jadi kuatnya.

Lain kali update lagi ya.

Badan da semakin lemah, akibat dari ubat batuk yang melampau kuat (Effect).


p/s : Harap semua dapat bersabar dengan entry yang baru ye. Terima kasih semua.

Sunday, July 3, 2011

.:: Lucah ke? ::.

Pada satu hari, si suami balik dari kerja dan mendapati si isteri tengah bergaduh dengan pembantu rumahnya. Lalu si suami ingin meleraikan pergaduhan tersebut. Si suami pun bertanya...

Suami : Sayang, kenapa bising-bising ni? apa yang berlaku?

Isteri : Seluar dalam I hilang. Tentu si Sulis (Nama samaran pembantu rumah) yang curi, I beli mahal tu dekat Pavilion.

Suami : Ala, 1 seluar dalam pun nak gaduh-gaduh. Nanti I belikan U seluar dalam baru yang lagi mahal.

Isteri : Bang.. Bukan 1 seluar dalam I yang kena kebas. Tapi 10 helai!

(Si suami terperanjat lalu bertanya kepada pembantu rumahnya)

Suami : Haah! Sulis, kamu ke yang mencuri seluar dalam itu?

(Pembantu rumah pun menjawab)

Pembantu Rumah: Gak pak, saya tidak curik pak, bapak kan tahu saya gak pernah pakai seluar dalam...

Telah diolah semula oleh [BOM321]

KANTOI!!!

p/s : Selingan di pagi hari. Hujung minggu yang ku rasakan banyak sangat kerja. ~.~"

Saturday, July 2, 2011

.:: Tak Larat ::.

Sepatutnya aku post cerita baru untuk tatapan anda semua.

Tapi aku tak larat sangat.

Seleseme (betul ke ejaan aku tu?) semakin menjadi-jadi.

Kepala pun sudah tiong-tiong.

Alamatnya, aku mahu tidur la. Huhuhu.


p/s : Maaf sekali lagi ku pinta. ~.~

.:: Aku Jatuh Cinta ::.

Hai semua. Kembali lagi sekali. Tajuk korang rasa HOT tak? Mesti la kan? Hehehe.

Actually aku jatuh cinta pada si dia ni baru je beberapa hari.

Payah la nak Describe dia ni. Korang layan la page profile DIA ni. Pastu korang bagi tau aku pasal dia ni. Sesuai tak rasa-rasanya dengan aku. Sepadan ke tidak, korang bagi tau jugak k? Thanks sangat-sangat.


p/s : Jangan marah arrrr~~~Link

.:: Lama ::.

Salam semua. Apa khabar? Mesti merindui aku kan? Betul tak? Baik mengaku la. Korang ni. Tak baik menipu tau. Hehehehe. Tak pe la kalau tak rindu. Nak buat macam mana kan. Tak kan la nak paksa memaksa pulak kan?

Maaf lagi sekali la ye. Dah lama tak update blog ni. Maklumlah, bila cuti di rumah, memang tak buat apa-apa la. Balik-balik rumah memang buat kerja lain la. Update status kat FB pun tak selalu. Mengemas rumah, membasuh kereta, main dengan kucing-kucing kesayangan. Memang banyak meninggalkan kesan pada blog aku ni ha. Hehehe.

Hari tu da janji nak cerita masa aku belajar-belajar dulu sampai sekarang ni kan? Nanti aku sambung cerita tu ye. Seperti yang dijanjikan, aku akan tunaikan. InsyaAllah. Post yang baru ni aku nak cerita serba sedikit cerita semalam. Cerita pasal aku pulang ke Kolej Kediaman 4 aku ni ha. Aku pulang menaiki kereta pensyarah UMP (sekarang ni beliau sambung belajar di UKM). Alang-alang beliau nak pulang ke pangkuan keluarga yang tercinta kan, aku pun mengambil peluang la untuk tumpang (padahal malas nak naik bas). Hehehehe.

Semalam kan hari Jumaat, so kami bertolak pulang ke Kuantan jam 3.00 petang dari rumah aku, selepas solat Jumaat. Kami menghala ke Plaza Low-Yat untuk mengambil i-Pad beliau. Pusing punya pusing kat Low-Yat tu, lebih kurang jam 4.30 petang, kami pun keluar lah dari Plaza tersebut untuk pulang ke Kuantan. Semasa dalam perjalanan nak keluar ke tol Gombak tu, MASYAALLAH!!! Jalan sesak dengan teruk seteruk-teruknya (agak-agak ayat tu boleh membuatkan korang-korang terfikir macam mana teruknya kesesakan tersebut).

Lagi 1 perkara yang tidak di ingini berlaku apabila aircond kereta rosak pula. Tiba-tiba jadi panas. Da keluar kan angin semata. Kitorang jadi kelam kabut apabila asap keluar dari bonet depan. Rupa-rupanya memang betul la aircond kereta mengalami kerosakan. Kami ingat kan radiator yang rosak. Masing-masing tak tahu apa-apa tentang kerosakan tersebut. Gila nye kerja. Dah la masa keluar asap tu kitorang sangkut tengah-tengah kesesakan. Memang serabut la fikirkan apa yang perlu dibuat.






Aku sempat shoot beberapa gambar je. Tak banyak sangat. Sebab stress mengenangkan nasib yang menimpa kami. Huhuhuhu.


p/s : Sangat letih dan tak pernah aku tersangkut dalam kesesakkan lalu lintas sebegitu rupa. ~__~

Thursday, June 23, 2011

.:: Pendahuluan ::.

OK!!! Seperti yang telah diberitahu sebelum ini, tiba lah masa nya untuk aku membubarkan...Ehhh...Silap ayat lagi. Mengwar-war kan (betul ke ayat aku tu) apa yang ingin aku post kan dekat post terbaru ini. Saksikan lah...

.


..


...


....


.....


......


.......


........


.........


..........


.:: Kenangan masa di UTM dulu ::.

Orait... Ini untuk pendahuluan aku. Masa buat program kat UTM dulu. Aku sibuk dengan mengikuti banyak program. So, Ini untuk gambar pendahuluan. Nanti aku akan kenal kan korang-korang dengan rakan-rakan aku seorang demi seorang. Tunggu ya.... ^__^

p/s : Jangan marah ar... \._./ Peace yooo!!!

.:: Ada Cerita Menarik ::.

Tunggu dengan entry menarik aku nanti.
Hahahaha.
Aku memang saje taruk tajuk macam tu.
Bagi ramai stalker yang tengok-tengok blog aku.

Actually memang ada cerita yang menarik akan ku paparkan nanti. InsyaAllah, kalau sempat, lepas habis kelas cert. ni, aku akan update cerita yang menarik tu. Jangan marah ye. Nanti cepat kahwin... Ehhhh...silap-silap. Bukan kahwin, tapi tua. Hahaha.

Aku nak ceritakan kawan-kawan yang pernah rapat dengan aku masa kat 2 Universiti yang pernah aku belajar, UTM dan UMP. Dah nak habis belajar dah. Huhuhu.

p/s : Thanks sudi baca blog yang tak seberapa ni. ^__^

.:: Kereta ::.

Tetiba aku post makin laju. Hehehe. Ni nak cerita pasal kereta pulak. Korang-korang ada tak teringin nak kan kereta idaman? Ada tak? Kalau ada kan, korang rasa-rasa nak kereta jenis macam mana? Kereta butan luar negara ke atau kereta buatan siam? Ehhh...Silap pulak. Kereta dalam negara la. Hehehe.

Kalau aku kan, untuk pilihan kereta yang aku minat untuk dalam negara ni aku nak sangat kereta INSPIRA. Waaaahhhh!!! Hebat tak? Hehehehe. Aku bukan apa. Kalau ada rezeki lebih sikit, insyaAllah aku nak beli kereta jenis tu. Kereta Inspira tu la.

Sebab apa aku pilih Inspira? Sebab kereta tu inspirasi. Cewaaaahhh!!! Tak ada la. Saja-saja je. Aku minat design dia. Aku da penah naik kereta tu. Naik di sini bermaksud duduk kat dalam kereta tu je. Tak bergerak-gerak pun. Hahahaha. Memang smart sangat-sangat kereta tu. Aku memang teringinkan untuk mendapatkan sebiji...Ehhhh... Penjodoh bilangan dah salah dah. Sebuah kereta Inspira tu. InsyaAllah kalau ada rezeki lebih la ea. Bentuk kereta tu sebijik macam LANCER. Sapa yang tak nak kan? Hehehe.

OK lah korang-korang. Layan la gambar-gambar feveret yang aku curik kat pakcik GOOGLE. Hehehe. (Gambar sebagai hiasan jer).


.:: Tempat pemandu ::.


.:: Bergaye tak? ::.


.:: Mana lebih bergaya? Hitam atau merah? ::.

.:: Bahagian depan INSPIRA ::.

..
...
....
.....

.:: Untuk yang terakhir... ::.

.:: Hanya orang yang Smart dapatkan ini (betul ke translate aku ni) ::.

p/s : Apa-apa hal pun, nak cari rumah. Itu yang paling penting. -.-"

.:: Perkataan @ Ayat ::.

Hai semua. Kembali post pada malam-malam buta ini. Sengaja nak taip post sebab tak boleh tidur. Dah tidur setengah hari nak tidur awal pula, jangan harap la kan. Dah cuba dah. Tapi tak berdaya untuk memasuki alam mimpi. Huhuhu.

OK lah. Actually, aku tak tahu pun nak share cerita dengan korang-korang semua ni. Aku tak tahu nak cerita macam mana. Nak Start macam mana. Semua nya lah. Dari awal sampai akhir. Memang aku tak reti nak memulakan cerita. Sebab tu lah tajuk tu tertulis perkataan atau ayat. Memang aku tak reti nak membuat perkataan kat post aku ni. Huhuhu.

Sekarang ni, yang merunsingkan aku adalah dengan tahap kesihatan aku. Aku tahu, aku tak boleh lari sakit-sakit yang bakal dihadapi. Memang kita boleh cuba elak kan. Tapi, bila Allah kata jadi, jadi lah ia. Aku harap, aku dapat sihat seperti orang lain juga. Boleh bermain macam biasa. Macam dulu-dulu.

Hari Jumaat ini akan ku pulang ke kampung halaman (kampung la sangat kan). Rumah la. Kampung aku kat Muar, Johor. Rumah dekat Bandar Baru Bangi. Bandar ke kempung tu? Hehehe. Aku tak tahu, macam mana nak bagi tahu result aku pada parents aku. Aku rasa, diorang kecewa sangat-sangat. Maklumlah, result aku tak sebaik yang diorang mahukan. Tapi... Aku dah cuba sedaya upaya untuk meningkatkan keputusan yang terakhir di UMP. Itu sahaja yang mampu aku lakukan. Berbanding dengan keputusan di diploma masa aku belajar kat UTM dulu, lagi OK keputusan aku kat UMP ni walaupun tak jauh beza. Aku memang bersyukur mendapat keputusan tersebut. Tapi aku akan berhadapan dengan kedua ibu bapa ku. Macam mana dengan pendapat mereka pulak? Memang sampai sekarang aku runsing dengan perkara ini.

Aku akan cuba lagi sekali dalam alam pekerjaan pula. Pertengahan bulan 8, aku akan mula Latihan Industri. Aku akan cuba sedaya upaya untuk tunjukkan kepada kedua ibu bapa aku, keputusan tidak memainkan peranan paling penting untuk aku lebih bekerjaya pada masa hadapan. Mudah-mudahan apa yang akan ku tempuhi nanti, di mudah kan oleh Nya. Aminn..

p/s : Aku cuba menjadi insan yang terbaik. ~__~"

Wednesday, June 22, 2011

.:: Sakit ::.

Salam semua. Hai. Maaf la tak update blog semalam.

Bukan apa, sejak kebelakangan ini, aku selalu sangat sakit. Paling teruk yang pernah aku rasai masa dekat kepala belah kiri, rasa lain macam sangat-sangat sakitnya. Lepas tu kan, tangan kiri aku rasa sesengal yang amat-amat menyakitkan. Dah selalu sangat dah aku rasa macam tu. korang dapat tau tak, agak-agaknya aku sakit apa ek?

Lagi 1, aku selalu sangat mengalami sakit tulang belakang. Susah sangat nak bernafas. Sesak nafas la kiranya. Sekarang ni dekat dalam lab ni pun aku still rasa sakit dekat kepala. Huhuhu. Nak kata sakit urat saraf, semacam sangat sakit nya (macam la aku tau sakit urat macam mana kan). Kalau sesiapa yang tahu, tolong bagi tahu aku ek. Takut jugak nih. Doa kan yang terbaik untuk aku, untuk kesihatan aku jugak. InsyaAllah. Aminnnn...

p/s : Takut dengan perkataan "BARAH". T__T

Monday, June 20, 2011

.:: Pelanggan ::.

[Babak Pertama]

Pelanggan 1 : Tak nak makan sayur la. Banyak sangat sayur dalam sup tomyam nih. (sambil mengasingkan sayur ke tepi piring)

Makcik kedai dari tadi memerhatikan gelagat pelanggan itu...Lalu...

Makcik Kedai : Adik, kalau tak nak sayur tu, cakap!! Tak payah nak susahkan tukang masak!! Banyak lagi kerja tukang masak kat belakang tu!!

Pelanggan itu pun tertunduk. Apa perasaan beliau sehinggakan beliau tertunduk sebegitu rupa? Suara makcik yang "sound" itu boleh sampai ke luar kedai makan.



[Babak Kedua]

Akak kedai datang menghantar sup kosong kepada pelanggan...Tiba-tiba...

Pelanggan 1 : Akak, kasik 1 lagi sup kosong ye...
Akak Kedai : Tadi tak nak mintak! Haish! (memusingkan kepala dan badan dengan keadaan yang menyampah)
Pelanggan 2 : Akak...Akak...(akak kedai tu pun pusing balik) Minta 1 lagi ais kosong ea.
Akak kedai : Hurmmmm... (dengan keadaan muka yang menyampah lagi sekali).


Apa kah perasaan korang-korang yang tengok keadaan sebegitu rupa? Siapa yang patut bersalah? Bagi aku la kan, customer always 1st. Tak boleh la layan customer atau pelanggan macam tu. Memang la agak menyusahkan. Tapi kalau la macam tu dia buat kat semua customer, ada ke customer nak datang ke kedai tu lagi? Betul tak?

p/s : Fikir-fikir kan la sebelum buat keputusan. Semua cerita ini bukan rekaan, tetapi didengari dan dilihat sendiri oleh aku dan kawan-kawan aku (Apai, Daus dan Saha).

.:: Kene Buang ::.

Hai semua. Jumpa lagi dalam post terbaru aku ni. Tajuk kali ini, "Kene Buang" atau lebih di kenali dalam bahasa orang putih nya dengan perkataan "Delete".

Apa korang akan rasa la kan, kalau korang-korang semua bila di "Delete" oleh seseorang dalam hidup dia? Korang rasa seronok tak? Aku rasa tak semua yang seronok, walaupun ada segelintir yang seronok kan. Yang seronok tu mestilah ada sebab musabab yang tertentu bukan? Setahu aku kan, ramai je manusia di Malaysia yang tercinta ini ada akaun facebook bukan? Aku pun ada. So, dekat situ la kan, ada tak korang-korang pernah di "Delete" post atau komen-komen yang diberikan? Pernah tak? Apa korang akan rasa ek?


Banyak tak soalan aku? Tu baru sedikit je. Aku bukan apa. Untuk post-post yang selalu aku buat ni, aku ceritakan berdasarkan pengalaman aku, aku post berdasarkan keadaan persekitaran aku. So...Korang tau kan apa yang nak aku sampaikan. Aku pernah mengalami situasi itu. Memang kecewa, kecik hati, sakit hati. Macam-macam la ada. Tapi itu lah lumrah dunia. Tak semuanya manis.

Aku nak berpesan pada diri ku ini dan semua pembaca-pembaca blog aku. Ingatlah, dunia ini sementara. Dunia ni bulat. Hukum alam selalu kene pada manusia. Bila kita buat kat seseorang macam tu, kita akan kene balik pada masa akan datang (Maybe aku pernah buat macam tu kepada insan-insan di muka bumi Allah ini). Aku memohon sepuluh jari lagi sekali, unutk memohon maaf sekiranya terdapat kata-kata atau perbuatan aku yang menyakitkan semua. Aku banyak kelemahan. Aku akan cuba perbaiki dari masa ke semasa. Sama-sama lah kita jaga hati sendiri, hati kawan-kawan yang pernah rapat dengan kita, dan hati semua orang supaya tak tersinggung dengan kata-kata dan perbuatan kita.

p/s : Berfikir dahulu sebelum bertindak.

Sunday, June 19, 2011

.:: KL Gangster ::.

Akhirnya angka keramat RM10 juta yang cuba dilepasi oleh semua pengarah filem Malaysia telah pun dilangkaui oleh Syamsul Yusof, pengarah filem KL Gangster. Menurut Syamsul Yusof di dalam Pancaindera hari ini, kutipan filem KL Gangster kini hampir mencecah RM11 juta. Abang Nara cuma mampu mengkagumi kehebatan pengarah muda yang sangat berbakat ini. Respek bro!!!

Terharu sekejap Abang Nara membaca pesanan Tok Wan Syamsul Yusof di dalam Pancaindera hari ini:-

Tiada apa yang mustahil jika kau bersungguh-sungguh berkerja,ikhlas dengan niat yang baik.Yang lain kau serahkan pada DIA.DIA tahu kerja DIA.DIA Maha Adil.Orang nak cakap buruk tentang kita,biarkan.Orang mahu perlekehkan usaha dan hasil kerja kita,biarkan.Jangan melatah dan mudah naik darah.Fikir sebelum kau bercakap dan bertindak.Terlajak perahu boleh diundur.Terlajak kata?Berganding bahulah dengan Papa dan keluarga.Merekalah orang-orang yang tidak akan pernah jemu memberi sokongan dan akan terus membantu sampai bila-bila,walaupun sampai Tok Wan tiada.

Berita baik untuk kita semua, Syamsul khabarnya akan mengarah filem prekuel KL Gangster selepas sambutan yang sangat memberangsangkan ini. Kejayaan Syamsul ini sepatutnya dijadikan pedoman kepada pengarah-pengarah lain. Sesungguhnya filem yang baik pasti akan mendapat sambutan daripada penonton filem Malaysia. Tak gitu?

Kepada Syamsul, semoga terus maju dan terus berusaha membuat filem-filem yang mantap.

[BEAUTIFULNARA]

P/S : Dah berapa lama laaa aku tak pergi tengok wayang ni ek? ~__~"

.:: Father's Day!!! ::.

Salam semua. Hari ni just nak ucapkan SELAMAT HARI BAPA kepada ayah-ayah di seluruh dunia terutamanya EN. AMIN HAJI SALLEH. Ayah adalah insan yang terhebat!!! Sayang ayah sangat-sangat. Love you sooooo much!!! Tanpa ayah siapa lah diri ini kan? Tidak lahir di dunia yang nyata ini. Bawah ini khas untuk ayah!!!



p/s : Tiada idea buat masa sekarang ni. ^__^

Saturday, June 18, 2011

.:: Header ::.

Salam semua. YES!!! Akhirnya... Aku da berjaya tukar header tu. Tapi kan, belum fully siap la. Buat sikit-sikit. Aku belajar balik style-style design aku. Aku ni kan noob. Hehehe. Anyway, tengok-tengok la header nanti ye. Aku akan keep update selalu blog aku ni. Nak berkongsi cerita dengan semua-semua stalker. Hahahaha.


Jumpa lagi ye. Daaaa~~~

p/s : Da lama tak mendalami ilmu design-design ni... ~__~"

.:: Kenapa Lelaki??? ::.

KENAPA LELAKI SUKA BERBOHONG??

Menurut mereka kononnya mereka tidak sungguh berniat begitu. Ini kerana wanita selalu ingin mendengar apa yang ingin mereka dengar, bukan apa yang sebenarnya terjadi. Lelaki tidak benar berniat membohongi wanita dan hanya berusaha menyenangkan mereka.

KENAPA LELAKI KURANG BERKOMUNIKASI??

Jika wanita berikiran begitu maka akan lebih baik bila mereka tutup mulut saja daripada mengundang masalah dengan pasangan mereka. Rupanya para lelaki tidak suka wanita yang cerewet dan bz-body.

KENAPA LELAKI TIDAK SUKA BERKONGSI PERASAAN

Bagaimana mereka boleh berkongsi perasaan kalau mereka sendiri sebenarnya tidak begitu faham apa yang mereka rasakan?? Maklumlah lelaki belajar dari pengalaman tapi ternyata hanya beberapa perasaan saja yang boleh mereka identifikasikan : marah, benci dan muak :. Kadang kadang mereka juga binging apa yang ahrus dikatakan ketika pasangan berbicara tentang perasaan. Itu membuat mereka berasa terganggu dan tidak selesa.

KENAPA LELAKI SELALU LAMBAT BERTINDAK??

Bukannya lembap atau lambat, tetapi mereka hanya ingin benar benar menikmati apa yang sedang mereka lakukan. Dan mereka tidak ingin membiarkannya berlalu begitu cepat.

KENAPA LELAKI MALAS MENJAWAP PERTANYAAN KITA

Mereka mendenga rsemua pertanyaan itu sebenarnya. hanya saja akdang akdang mereka menganggap kita selalu sering bertanyakan sesuatu yang tidak perlu. Mereka tidak mahu membuang masa dan tenaga. Jika mereka fakir jawapannya tidak akan melegakan mereka, tentu saja mereka akan lebih memilih untuk diam.

[KERANGS.NET]

Sunday, June 12, 2011

.:: Edit?? Header?? ::.

Hai kawan-kawan. Da macam budak-budak je. Cuba la bagi salam ke, kan elok sikit bunyi nye tu. Ape la Azri Seth ni (gila Nora Elena). Hahahahaha.

Actually, lama dah aku tak update sebab macam-macam yang aku buat, macam-macam yang aku fikir kan. Yelah, nak tengok cerita, ada kerja design sikit, dengan kelas Certificate nya lagi. Tu yang aku rasa macam malas je nak post cerita-cerita yang baru. Walaupun hampir 24 jam mengadap PC aku ni, tapi still terasa malas nak mengupdate blog ni.

Sebut pasal design-design ni, aku rasa kan, nak design header blog aku ni yang baru la (padahal header blog ni tak siap sepenuhnya lagi). Apa pendapat korang ek? Patut kah? Bagi aku patut kot. Hahahaha.

OK lah, jumpa lagi pada post yang akan datang. Nak carik idea nak edit and design header yang cantik sikit. Tata~~~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...